בניית אתר – דברים שכדאי לדעת

בניית אתר – דברים שכדאי לדעת

בניית אתר זה עניין מאוד מבלבל עבור בעל עסק שלא מתמחה באינטרנט, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שהוא נכנס לענייני האינטרנט.

אני שומע כמעט מכל הלקוחות שמגיעים להתייעץ איתי שהם מבולבלים ומותשים ובעיקר לא מבינים את הדברים הבסיסיים ביותר.

אז אני אעשה את מה שאני תמיד עושה עם הלקוחות שלי, אסביר הכל עד פרטי פרטים.

אני מאמין שיש 2 כללי בסיס שחייבים להתחיל איתם:

  1. שקיפות מלאה
  2. תיאום ציפיות

אם משהו לא עובד בשלב הזה, אני מזהיר את הלקוח ולפעמים מעדיף לא לקחת את הפרוייקט.

ולעצם העניין, מה צריך לדעת שלב אחר שלב:

הכנת תשתיות

קניית דומיין

domain-name

שימו לב שם הדומיין (לדוגמא my-website.co.il) נקנה על ידכם, שהוא נרשם ברשם הדומיינים על שמכם!!! ויש לכם שליטה מלאה על הניהול שלו.

יצא לי לראות מצבים שעסק בונה את הנכס הדיגיטלי שלו (האתר) ובכלל לא מודע לכך שהדומיין רשום על שם המפתח או איזו ישות אחרת.

דומיין שלא על שמכם ו/או לא בשליטתכם המלאה, יכול להלקח מכם ביחד עם כל הערך שבניתם במשך תקופה ארוכה. אני לא צריך להסביר לכם כמה זה קטסטרופלי.

השרת המאחסן

האתר שלכם מאוחסן בשרת כלשהו באינטרנט, אם זה בארץ או בחו"ל. אני ממליץ מאוד שתהיה לכם שליטה מלאה על השרת, או שתרכשו אותו בעצמכם.

נתקלתי במצבים שלקוח מדבר עם ספק שירות כזה או אחר, מתכנת, איש SEO, סוכנות שיווק דיגיטלי וכשעולה דרישה לגשת לקבצי האתר, יש איזו עננה מפחידה שבא מי שבנה את האתר מתרץ בכל דרך למה הוא לא יכול לתת לאף אחד גישה…

יש הצדקה להזהיר את הלקוח בפני נזקים שיכולים להגרם מעצם הנגיעה בקבצים ובקוד של האתר, אך אין למנוע מהלקוח גישה לנכס הדיגיטלי שלו.

מצב כזה יכול לגרום לתקיעה בתהליכי העבודה ובכך לפגוע ישירות בכיס הלקוח בכך שלא יוכל לפתח מנגנונים חיוניים לקידום עסקיו.

סוגי שרתים

בעקרון יש 2 סוגי אחסון אתרים:

  1. אחסון שיתופי, הוא לרוב יותר זול ונותן לכם כמות לא ממש מובנת של משאבים. זה הוא אחסון על שרת מסויים שמאוחסנים בו מאות ואלפי אתרים שחולקים מכונה (מחשב – שרת) משותפת. אחסון זה מתאים יותר לאתרים קטנים, אתרי תדמית סטטיים, פחות לאתרים גדולים, או אתרי חנות דינאמיים עם תנועה משמעותית.
  2. שרת VPS (Virtual Private Server) כמו השם שלו שרת וירטואלי פרטי. שרת זה מבטיח לכם שהמשאבים שקניתם הם שלכם ולא חולקים אותם עם אף אחד.

למשל: 4 ג'יגה זכרון, 2 ליבות מאבד ו 128 ג'יגה אחסון, הכל שלכם ואף אחד לא יכול לייצר עומס על השרת ולקחת לכם את המשאבים.

כמובן שגם כאן זה לא כל הסיפור ויש חוות שרתים שהחומרה בהם חזקה יותר, או שכבת התוכנה שמפעילה את השרת רזה ומהירה יותר.

אם הגעתם לשלב שזה חשוב לכם, כדאי שתתייעצו עם מומחה לשרתים, או שתחקרו את הנושא באופן מקצועי.

מיקום השרת, בארץ או בחו``ל?

כל מטרת מיקום השרת זה לקבל גישה כמה שיותר מהירה לקבצים.

למשל שרת שממוקם בארץ יכול לקבל זמן תגובה של 2 עד 12 מילי שניות (ms), לאומת שרת בחו"ל לדוגמא באירופה 40 עד 80 מילי שניות, בארה"ב 140 עד 280 מילי שניות.

אז לכאורה הבחירה ברורה?! אז למה עסקים, כולל הגדולים ביותר, מאחסנים במדינות אחרות? (גם אני)

מה השיקולים לאחסון בחו"ל?

  1. מחירים יותר טובים
  2. שרתים עם ביצועי עיבוד מתונים יכולים להיות יותר טובים
  3. שירות, זמינות ויציבות של חברת ענק עם נסיון רב בשוק
  4. ממשקי עבודה יותר טובים ונוחים
  5. שימוש ב CDN (אסביר מיד) שמצמצם את הפער בזמן התגובה

CDN

בעולם הטכנולוגיה יש הרבה מושגים שמקוצרים ל-3 אותיות 😊, אחד מהם זה CDN (Content Delivery Network)

שירות ה CDN מנגיש את כל הקצים הסטטיים של האתר כגון תמונות, קבצי מבנה, עיצוב וסקריפטים, משרת שקרוב למקום הגולש. כלומר אם תגלשו מארה"ב, השרת המקומי ינגיש לכם את הקבצים במהירות תגובה מקומית. ואם תגלשו מישראל אז תאורטית הקבצים יוגשו משרת מקומי.

למה תאורטית?! כי זה תלוי בכך שלספק ה CDN יש שרתים בישראל.

בנוסף לכך ה CDN יוריד עומס מהשרת שלכם, כי הוא ינגיש את הקבצים מהשרת שלו.

ה CDN אף יכול לתת (ולרוב נותן), שכבת הגנה נוספת בפני התקפות באינטרנט.

בטח תשאלו, אז למה לא להשתמש ב CDN תמיד? אני יכול להוריד עומס מהשרת, לשלם פחות וגם לקבל שכבת הגנה בפני התקפות סייבר. בדיוק! וזה מה שמוריד את הערך של האחסון המקומי בישראל.

כמובן שאם האתר שלכם נותן שירות למדינות מרובות, ה CDN הוא בגדר חובה.

הבהרה: האחסון בישראל בשרת טוב ומהיר, ללא CDN, תאורטית ישיג את הביצועים הכי טובים. אבל, ביחד עם כל החסרונות האפשריים שמפורטים מעלה.

סוגי אתרים

קיימים בשוק שני סוגים עקרוניים של אתרים: קוד פתוח וקוד סגור. ההגדרה לא מדוייקת מדעית, אם תרצו הסבר יותר מעמיק, אתם מוזמנים לפנות אלינו, אבל אלה הכינויים המוכרים בשוק, אז אצמד אליהם לצורך ההסבר הכללי.

  1. קוד פתוח: אלה אתרים בפלטפורמות פתוחות כגון WordPress, Magento, Jumla, Drupal עוד רבים, אבל אלה שבדוגמא הם הנפוצים יותר…
    אתרי קוד פתוח מאפשרים לכם גמישות מלאה ופיתוח ללא גבולות, קניית תוספים שמליוני מפתחים בעולם מוציאים לשוק במחיר מזערי ביחס לפיתוח עצמי, קהילות ענק שתומכות בפרוייקטי קוד פתוח, אנשי מקצוע יעודיים רבים שאתם יכולים לשכור לכל עבודה על הפלטפורמות הפתוחות… לסיכום בפלטפורמות הפתוחות הכל פתוח.
  2. קוד סגור: אלה אתרים שפותחו בסביבה סגורה של חברה שמציעה שירות כזה או אחר, חנות או אתר תחום יעודי… באתרים סגורים, אתם סגורים, רק ספק שירות אחד יטפל בכם, תשכחו את כל ה"תיק" של אחסון, CDN, שיקוליים עצמאיים כאלה ואחרים, אתם תקבלו את מה שהספק נותן ורק מה שבמסגרת השירותים שלו.

לא אוהבים את היחס או השירות, בעיה שלכם, אתם יכולים לזרוק את כל מה שבניתם ולהתחיל מההתחלה.

רוצים פיצ'ר מיוחד שהספק לא פיתח? תשלמו אלפי שקלים על פיתוח אישי.

חשוב לציין שאתם יכולים לפגוש ספק טוב, שיעטוף אתכם בשירות והדרכות וכמות פיצ'רים מדהימה, לפעמים יחשוב בשבילכם ויוביל אתכם להצלחה. קוד סגור הוא לא קללה ויש ספקים מעולים בשוק, אבל בעיניי, חברה, לא משנה כמה טובה, עם עשרות מפתחים מצויינים, לא תוכל להתחרות עם קהילה בינלאומית של מליוני מפתחים.

לסיכום:

דעתי האישית היא קוד פתוח, בגלל שהשליטה אצלכם ובגלל שאין לקוד פתוח הגבלת יכולת.

אבל יש שירותים טובים בשוק שעובדים בקוד סגור ולא ניתן להתעלם מהיכולות שלהם.

ההחלטה שלכם.

הקמנו אתר לעסק! ומה עכשיו?

הרבה מהלקוחות פונים אליי "הקמנו אתר ולא ממש יודעים מה לעשות מכאן… הוא לא מכניס מספיק אנשים ואין מכירות, משהו לא עובד… אולי משהו לא בסדר?! איך יודעים מה הבעיה?"

כאן מתחילה העבודה האמיתית.

שני כלים שיעזרו לכם לראות את התמונה הם:

  1. Google Analytics
  2. Google Search Console

אלה שני כלים שעליכם לחבר מיד עם עליית האתר לאוויר. הם חייבים להיות סטנדרט אצל כל בונה אתרים.

כפי שרשמתי למעלה, הם יעזרו לכם לראות את התמונה, אך אם אתם לא "בעניינים", היא תראה לכם דומה לצילום רנטגן שאתם מבינים מה אתם רואים, אבל אין לכם מושג מה עושים עם זה.

בדומה לפניה לרופא שיסביר לכם האם אתם צריכים טיפול רפואי, אתם צריכים לילדכם מישהו שיסביר לכם מה התובנות התפקודיות והעסקיות שניתן להפיק מהנתונים האלה. ובכך מה לשפר ומה לשמר.

מה הנתונים שתוכלו לראות?

הכלי Google Analytics יראה לכם כמעט כל דבר שתרצו לדעת.

נתונים כלליים: כמה גולשים היו לכם, כמה זמן הם היו באתר, בכמה עמודים הם צפו, כמה מהם היו נשים וכמה גברים, האם הם גלשו ממחשב או מסמארטפון, באיזה איזורים גאוגרפיים הם גרים, כמה מהם הגיעו מחיפוש בגוגל וכמה מפייסבוק ועוד המון נתונים.

וגם נתוני מסחר: מה אחוז סגירת העסקאות, כמה כסף הרווחתם מהגולשים שהגיעו במקורות השונים כגון: אינסטגרם, פייסבוק, גוגל, או גלישה ישירה.

כל הנתונים האלה דורשים הצלבה עם תוכנים הפרסום שלכם וגם תדעו האם אתם יעילים ואיפה נדרש כיול.

הכלי Search Console יתן לכם תמונה לגבי תפקוד האתר שלכם ב"עיניי" גוגל: כמה פעמים גוגל חשף בחיפוש האורגני את המושגים שלכם, כמה הקליקו עליכם ואיזה מיקום אתם מופיעים.

לא פחות חשוב, גוגל יראה לכם את דירוג חוויית המשתמש באתר שלכם, האם הכל עובד ללא תקלות והאם האתר מספיק מהיר לגולש. בנתונים האלה גוגל רואה את האיכות שלכם וכמה שאתם יותר איכותיים, כלומר מספקים חוויית משתמש טובה יותר, ככה גוגל תקדם אתכם יותר.

צריך לזכור, הלקוח המרכזי של גוגל זה המחפש והוא צריך להיות מרוצה ממה שגוגל מוצאת עבורו.

הלקוח מרוצה, כלומר מראה סימני פעילות טובים באתר שלכם, גוגל מרוצה, אתם מתקדמים בעיניים הלקוח וגם בעיניי גוגל שמטיבה איתכם במיקומים שאתם מופיעים.

התחום הזה מכונה בעוד 3 אותיות 😊 SEO, פירושו Search Engine Optimization – אופטימיזציה למנועי החיפוש.

SEO (Search Engine Optimization)

זה הוא תחום של מחקר אינסופי שמשתנה מעת לעת, שבעיקרו אומר כמה אמירות בסיסיות:

  1. תכתבו תוכן עם מושגים שהגולשים מחפשים (מחקר מילות מפתח)
  2. שהתוכן יהיה עשיר, ייחודי ומנוסח בצורה קריאה ונעימה
  3. תנגישו את התוכן מאתר מהיר ואיכותי, עם חוויית משתמש טובה (במדדי גוגל)
  4. תזהרו לא לעשות "תרגילים מסריחים", יש רשימה ארוכה של כאלה שאם גוגל יזהו אצלכם, אתם "תענשו" בחומרה ותלכו אחורה במיקומים, עד לרמה שלא יראו אתכם.

דברי סיכום

לפני הצלילה לעולם האינטרנט, כדאי שתכירו את עיקרי החומר כדי שלא תהיו מופתעים או תרגישו שקיבלתם משהו שלא ככה ראיתם אותו.

אני מאוד ממליץ להתייעץ עם מישהו שאתם סומכים עליו שיש לו רקע עסקי בתחום האינטרנט.

אני מדגיש, רקע עסקי.

אם תדברו עם בוני אתרים תקבלו תמונה מצומצמת של עולמם, אם תדברו עם מתכנת תקבלו תמונה של עולם של קוד לרוב ללא ראיה עסקית, אם תדברו אם איש שיווק, לרוב תקבלו תמונה מאוד חווייתית שלא יורדת לעניינים התפעוליים.

אנחנו במדיה טרגט יודעים לספק תמונה ברורה, גם אם יש בה המון פרטים ושיקולים, תמיד נכוון אתכם לפתרון הטוב ביותר עבורכם ברמה עסקית.

אם הכתבה הזאת עזרה לכם לקבל תמונה יותר ברורה לגבי התהליך שלכם, אני אשמח שגיבו ותדרגו, כך נדע האם להמשיך לכתוב תוכן מהסוג הזה.

תודה.